TANKESTREGER
Velkommen til Rum for Undren’s blog. Her kan du læse indlæg fra Lho Høiris og Louise Nabe-Nielsen. Du er velkommen til at kommentere på vores indlæg.
Vi publicerer også løbende artikler til forskellige fagblade mm. Se oversigten over vores publikationer.
God fornøjelse!
Når undren trænger sig på – om filosofi med børn og unge i Japan
Midt i japanernes udvikling af deres forældede og konservative skolesystem blomstrer den filosofiske tilgang frem som en progressiv pædagogisk bevægelse. I dette indlæg undersøger jeg, om denne progressive bevægelse kan være til inspiration for dansk skoletænkning....
Hvorfor skal vi have håret flettet, når vi går i skole? P4C på et bibliotek i Tokyo
En søndag eftermiddag mødes ca. 20 japanske børn og deres forældre med en gruppe voksne på et bibliotek i Tokyo. Her filosoferer de sammen over betydningen og værdien af skoleregler. Jeg er inviteret med til dagen af professor Tetsuya Kono fra Rikkyo Universitet i...
Nyt samarbejde med Varde Kommune
I det næste års tid skal Rum for Undren udvikle materialer og bidrage med viden ind i Varde Kommunens nye tiltag Udforsk. Dermed inddrages æstetiske og filosofiske perspektiver i flere af de forløb, som kommunen udbyder i relation til de eksterne læringsmiljøer.I...
Filosofi i 8. klasse – ansatser til et ph.d.-projekt
For nogle måneder siden begyndte jeg på mit ph.d-projekt: "Modstand og skønhed – deltagelsesmuligheder i undervisning med kunst." I projektet skal jeg se nærmere på, hvordan der kan undervises med kunst i folkeskolens ældste klasser – og hvordan eleverne deltager i...
Historieformidling og filosofi
I sommeren og efteråret 2022, fik vi i Rum for Undren til opgave at udarbejde et idéoplæg til Den Gamle By i Aarhus. Projektet er stadig i gang og forventes afsluttet ultimo oktober. Vores opgave bestod i at nytænke den måde, hvorpå man kan formidle historie for børn...
Rum og filosofi
Fra foråret 2021 og året ud deltog Rum for Undren i et udviklingsprojekt i samarbejde med Køge Bibliotekerne og Køge Kommune, støttet af Slots- og Kulturstyrelsen. I det følgende beskrives nogle af de tanker, som var udgangspunktet for Rum for Undren's deltagelse i...
Filosofi med børn – introduktion
I det følgende gives en introduktion til feltet “filosofi med børn”, der i disse år finder større og større udbredelse i vores skoler og institutioner. I indlægget beskrives det, hvad der mere generelt kendetegner filosofi med børn samt hvordan også æstetiske...
Vores filosofi
Når vi skaber nye materialer sker det ofte med inspiration fra børns univers. Uventede udsagn, skæve indfald, nye spilleregler, udforskende leg og en bøjelig virkelighed er i høj grad inspirerende. Lige så ofte kommer vores ideer dog fra vores egen legende og undrende...