ØVELSER

Vi udvikler løbende nye øvelser indenfor filosofi med børn og unge. Alle øvelser er udførligt beskrevet og let tilgængelige uanset hvor meget du før har arbejdet med filosofi med børn og unge.

Øvelserne er udviklet, så de kan bruges i grundskolens undervisning, men mange af øvelserne egner sig også til brug i andre sammenhænge, fx. i SFO eller indenfor kultur- og fritidsområdet.

Nogle af øvelserne er frit tilgængelige, mens andre bestilles i shoppen.

Ønsker du at få gratis adgang til flere øvelser, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvor vi hver måned giver adgang til en ny øvelse. Tilmelding til nyhedsbrev kan ske her.

Hvem er jeg?

// Identitet / Normalitet // 0.-4. klassetrin // Kristendomskundskab / Dansk // Bestil

I øvelsen skal eleverne undersøge, hvad der sker, hvis man mister noget af sig selv, fx. sit hår eller en arm. Bliver man ved med at være sig selv? Og hvem bliver man til, hvis man ikke længere er sig selv?

Håb

// Håb / Ønske / Tro // 5.-9. klassetrin / Ungdomsuddannelse // Kristendomskundskab / Billedkunst / Dansk // Bestil

I øvelsen skal eleverne ved hjælp af tegninger give udtryk for deres egne håb. Herved lægges der op til at undersøge, hvad håb er, samt se nærmere på, hvordan håb adskiller sig fra ønske og tro.

Helt normal?

// Normalitet / Afvigelse // 4.-9. klassetrin / Ungdomsuddannelse // Kristendomskundskab / Dansk / Samfundsfag // Bestil

Mange mennesker oplever at være normal i én sammenhæng, men anderledes eller unormal i en anden, fordi normalitet ofte afhænger af tid og sted. Elevernes skal i øvelsen se nærmere på, hvad der i en specifik kontekst kan siges at udgøre det normale.

Mod

// Mod / Dumdristighed / Overmod // 4.-9. klassetrin / Ungdomsuddannelse // Kristendomskundskab // Bestil

Mod kan ifølge Aristoteles anskues som noget, der befinder sig mellem fejhed på den ene side og dumdristighed på den anden. I øvelsen skal eleverne undersøge, om forskellige situationer viser mod, fejhed eller dumdristighed.

Hvad er virkeligt?

// Virkelighed // 4.-9. klassetrin / Ungdomsuddannelse // Kristendomskundskab // Download

Når vi taler om, at noget findes i virkeligheden, siger vi samtidig, at der er noget, som ikke er virkeligt. Øvelsen udfordrer eleverne til at tænke over, hvilke kriterier, der er for, at noget er enten virkeligt eller ikke-virkeligt.

Hvem bestemmer mest?

// At bestemme / Regler // 2.-5. klassetrin // Dansk // Download

Alle mennesker bestemmer noget. Men hvem bestemmer egentlig mest – og hvad afgør, at nogen bestemmer mere end andre? I øvelsen skal eleverne se nærmere på nogle udvalgte karakterer og vurdere, hvem der bestemmer mest.

Hvem vil du helst være venner med?

// Venskab // 0.-3. klassetrin // Læs mere

Hvis du var alene på en øde ø og måtte få hjælp fra én ven, hvem ville du så vælge? I øvelsen skal eleverne undersøge, hvilke egenskaber en ven bør have.

Natur eller ikke-natur?

// Natur // 0.-3. klassetrin // Natur/teknologi // Download

Er ting fra naturen i sig sev natur? Og hvis de ikke er natur, hvad er de så? I øvelsen skal eleverne undersøge forskellige ting fundet i naturen.

Opfindelse eller opdagelse?

// Opfindelser / Opdagelse // 4.-6. klassetrin // Natur/teknologi / Historie // Download

Gennem tiden har mennesket opfundet mange ting. Men når noget bliver opfundet hænger det ofte sammen med en form for opdagelse. I øvelsen undersøger eleverne, hvad forskellen er på en opdagelse og en opfindelse, bl.a. ved at fokusere på en række udvalgte genstande og fænomener.