Filosofi i skolen – Undervisningens rum for undren

DKK 300,00

Fagbog målrettet lærere, pædagoger, studerende og andre med interesse for filosofi med børn. Bogen præsenterer, hvordan filosofi kan tænkes ind i skolens hverdag.

1 på lager

Kategorier: , ,

Format: Bog, hæftet
Udgave: 1. udgave, 2019
Sidetal: 226

Filosofi i skolen handler om den efterhånden velkendte tradition for at filosofere i undervisningen; 'filosofi med børn'. Her er barnets undren i centrum og bogen giver bud på, hvordan traditionen kan praktiseres i en dansk sammenhæng.

Bogen introducerer således til 'filosofi med børn' som en praksisform, hvor fænomenet undren forbinder børnene med verden, og som dermed bliver afsættet for overhovedet at filosofere. Samtidig lægger bogen vægt på æstetiske og legende dimensioner af børns undren, som gør sig gældende, når de undersøger og udtrykker sig om filosofiske fænomener og spørgsmål.

Filosofi i skolen er opbygget i tre dele:

  • Del 1 præsenterer filosofi som disciplin og traditionen 'filosofi med børn'.
  • Del 2 behandler hvorfor vi skal have filosofi i skolen.
  • Del 3 udreder hvordan og med hvad, vi kan planlægge og gennemføre filosofi i skolen, fx som filosofisk læsning og billedsamtale. Endelig rummer delen betragtninger om, hvordan 'filosofi med børn' kan anvendes i daginstitutioner.

Det er en grundtanke i bogen, at 'filosofi med børn' bør forstås som en pædagogisk tænkning og praksis. Derfor henvender bogen sig også først og fremmest til lærere og pædagoger i skolen, til pædagoger i børnehaver og til lærer- og pædagogstuderende.

Du kunne også være interesseret i...