Filosofi i skolen – Undervisningens rum for undren

kr. 300,00

Fagbog målrettet lærere, pædagoger, studerende og andre med interesse for filosofi med børn. Bogen præsenterer, hvordan filosofi kan tænkes ind i skolens hverdag.

Kategorier: , , ,

Format: Bog, hæftet
Udgave: 1. udgave, 2019
Sidetal: 226

Filosofi i skolen handler om den efterhånden velkendte tradition for at filosofere i undervisningen; 'filosofi med børn'. Her er barnets undren i centrum og bogen giver bud på, hvordan traditionen kan praktiseres i en dansk sammenhæng.

Bogen introducerer således til 'filosofi med børn' som en praksisform, hvor fænomenet undren forbinder børnene med verden, og som dermed bliver afsættet for overhovedet at filosofere. Samtidig lægger bogen vægt på æstetiske og legende dimensioner af børns undren, som gør sig gældende, når de undersøger og udtrykker sig om filosofiske fænomener og spørgsmål.

Filosofi i skolen er opbygget i tre dele:

  • Del 1 præsenterer filosofi som disciplin og traditionen 'filosofi med børn'.
  • Del 2 behandler hvorfor vi skal have filosofi i skolen.
  • Del 3 udreder hvordan og med hvad, vi kan planlægge og gennemføre filosofi i skolen, fx som filosofisk læsning og billedsamtale. Endelig rummer delen betragtninger om, hvordan 'filosofi med børn' kan anvendes i daginstitutioner.

Det er en grundtanke i bogen, at 'filosofi med børn' bør forstås som en pædagogisk tænkning og praksis. Derfor henvender bogen sig også først og fremmest til lærere og pædagoger i skolen, til pædagoger i børnehaver og til lærer- og pædagogstuderende.

Anmeldelser

  1. Fagbladet Folkeskolen (omtale)

    “Nysgerrighed og evnen til at undre sig over verden er et vigtigt grundlag for al læring. Derfor er det godt, at der netop nu er udkommet en bog med titlen ”Filosofi i skolen” af Louise Nabe-Nielsen. Her gives gode og konkrete eksempler på, hvordan man kan arbejde filosofisk i skolens mange fag.”

    – Bodil Christensen, lektor, læreruddannelsen, Professionshøjskolen UCN

  2. Fagbladet Folkeskolen

    “Klog klog bog får næsten anmelderen til at falde i svime. Hvor er det skønt.”

    – Alice Buchhave Nørlem, anmeldelse i Fagbladet Folkeskolen

    Se hele anmeldelsen her:
    https://www.folkeskolen.dk/1085291/saa-et-dannelsesfroe

  3. Lektørudtalelse

    “Det er en både velformuleret og meget velovervejet udgivelse, som klæder sin læser godt på til at kunne filosofere med børn. En bog, som er oplagt at anvende på de pædagogiske uddannelser.”

    – Henrik Munch Jørgensen, lektørudtalelse, DBC

  4. Kulturkapellet

    “I bogen fremlægger Nabe-Nielsen den særlige forståelse af filosofi med børn, som hun har udviklet i god sammenhæng med en dansk pædagogisk tradition, der hverken pædagogiserer eller moraliserer.

    Bogen er meget anbefalelsesværdig for alle, der har interesse i filosofi med børn. Det kan desuden kun gå for langsomt med at gøre dette fag obligatorisk i grundskolen, så skolen bidrager til børnenes undren i stedet for at kvæle den i jagten på korrekte svar.”

    – Ove Christensen, lektor, Center for Skole og Læring, Professionshøjskolen Absalon

    Se hele anmeldelsen her:
    https://kulturkapellet.dk/sagprosaanmeldelse.php?id=839

  5. Plenum – Skolelederforeningens Magasin

    “Det er en bog med mange praksiseksempler, men også med henvisninger til teoretiske baggrundskilder.

    Naturligvis udgør hele dannelsesbegrebet et bagtæppe for forfatterens insisteren på at føre undringssamtaler med børn, hvor begreber som æstetik, etik og moral er centrale.”

    – Steen Jonsson Agger, Pensioneret viceskoleleder, Tranbjerg, Plenum – Skolelederforeningens Magasin

    Se hele anmeldelsen her:
    https://issuu.com/skolederforeningen/docs/plenum_05_2020_web/70

  6. Bogvægten

    ”Bogen har en solid teori og mange gode eksempler…”

    – Birte Strandby, Bogvægten

    Se hele anmeldelsen her:
    http://www.bogvaegten.dk/filosofi-i-skolen/

Tilføj en anmeldelse af varen

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Du kunne også være interesseret i...

1
Du har 1 emne i kurven