FILOSOFi og stop motion

 

Rum for Undren tilbyder workshoppen “Filosofilm” i samarbejde med stop motion animator Tina Klemmensen. På workshoppen kombineres filosofiske øvelser og refleksion med udvikling af dukker og produktion af stop motion film.

Kontakt os, hvis du vil vide mere.

Filosofi og stop motion

Workshoppen er opbygget, så der veksles med filosofisk refleksion, dialog og skabende processer med fokus på karakterudvikling, scenografi og filmskabelse. Workshoppen er tilrettelagt, så indholdet efterfølgende kan bruges i en pædagogisk praksis med børn og unge fra 2. klassetrin og op.

Indhold i workshoppen
Indledningsvist arbejdes der med det valgte tema. Temaet kan enten vælges af deltagerne på forhånd eller på dagen, eller vi kan vælge temaet. Eksempler på temaer er venskab, identitet, ondskab, lykke, natur, kunst. Arbejdet med temaet sker gennem filosofiske samtalesaloner og små tegneøvelser og vil involvere filosofiske spørgsmål relateret til temaet, fx: Må man lyve for sine venner? Er alle mennesker onde? Hvad er kunst?

Efter temaet er blevet undersøgt gennem filosofiske og skabende undersøgelser, skal der arbejdes med karakterudvikling, som efterfølgende skal indgå i produktionen af stop motion filmen. Karakterudvikling sker gennem tegneøvelser og gennem udformning af modellervoks-figurer.

I næste trin af workshoppen fokuseres der på indhold til stop motion filmen. Dette sker gennem udformning af en drejebog, hvori der både indtænkes filosofiske øvelser og refleksioner og konkrete beslutninger.

Herefter arbejdes der specifikt med produktion af stop motion film, hvilket både indebærer udvikling af scenografi og rekvisitter, samt optagelse, redigering og evt. lydproduktion.

Som afslutning på workshoppen viser deltagerne deres stop motion film for hinanden samt fortæller om, hvilke filosofiske refleksioner, filmen havde til hensigt at undersøge og udtrykke.

Arbejdsform og målgruppe
Der arbejdes både individuelt og i grupper under workshoppen.

Der lægges vægt på at præsentere deltagerne for øvelser og teknikker, som ikke kræver særlige færdigheder, men som tværtimod er let tilgængelige og derfor kan anvendes direkte i en pædagogisk praksis, hvad enten det er i grundskolen eller i SFO/klub. Workshoppen er derfor især relevant for lærere, undervisere og pædagoger, som til daglig arbejder med børn og unge fra 2. klassetrin og op

 

Venskab – eksempel fra workshop
I filmen her arbejdes der med venskab som en kompleks størrelse – og filmen berører spørgsmålene om, hvad venskab er, hvordan venskab viser og hvilke grænser, der er for venskab.
Identitet – eksempel fra workshop
I filmen her arbejdes der med identitet og mere specifikt med spørgsmålet om, hvorvidt man kan have flere identiteter. Filmen viser, hvordan et menneske har flere identiteter, når samvittigheden bliver dominerende hos et mennesket. 
Venskab – eksempel fra workshop
Filmen handler om, hvad der binder et venskab sammen og hvad der skal til for at det opløses.

Kort workshop
Varighed: 4 timer
Pris: 15.000,- (ex. transport)
Max antal deltagere: 25
Bestil via mail

Lang workshop
Varighed: 6 timer
Pris: 17.500,- (ex. transport)
Max antal deltagere: 25
Bestil via mail

Det var sjovt og spændende; dejligt at det ikke bare var stop motion – fint med de filosofiske vinkler!

– Jan Lagoni, skoleleder Fortunaskolen

Fint med kopplingen mellan filosofiska spørsmål som omsätts i både bild- och filmform.

 – Anna Håkansson, redaktør Svenska Filminstitutet

Inspirerande!

Jeg hade stort utbyte (…) og jeg kommer kunna bruge detta i min undervisning. Bra med en så praktisk workshop i animation.

– Niklas Bernstrup, Malmö Kulturskola

Lärorikt, inspirerende, tankeväckande…

– Jennie Elvó, lærer Kalmar

0
Du har 0 emner i kurven