Omtale



Rum for Undren's aktiviteter og udgivelser omtales løbende i forskellige medier. Vi får også meget respons på vores kurser og uddannelsesforløb, ligesom vi får mange tilbagemeldinger fra lærere, pædagoger og andre, der bruger vores materialer.

Nedenfor ses et udpluk af disse.


Om materialer

FILOSOFI I SKOLEN. UNDERVISNINGENS RUM FOR UNDREN


"Klog klog bog får næsten anmelderen til at falde i svime. Hvor er det skønt"
- Alice Buchhave Nørlem, anmeldelse i Fagbladet Folkeskolen

"Det er en både velformuleret og meget velovervejet udgivelse, som klæder sin læser godt på til at kunne filosofere med børn."
- Henrik Munch Jørgensen, lektørudtalelse, DBC

Se alle omtaler af bogen her:
  • Anmeldelse af Ove Christensen på kulturkapellet.dk (december 2019)
  • Anmeldelse af Alice Buchhave Nørlem i Fagbladet Folkeskolen (november 2019)
  • Omtale af Bodil Christensen i Fagbladet Folkeskolen (oktober 2019)
  • Lektørudtalelse (tilgængelig i juni 2020).

KAN MAN VÆRE VENNER MED EN LØVE? SAMTALEBOG FOR SMÅ OG STORE FILOSOFFER


"Billederne er spændende at se på, og de mange spørgsmål fungerer rigtigt godt som startere på gode og dybe samtaler. Der er en fin balance mellem den nære hverdag og det mere fantastiske univers."
- Pia Gunilla Park, lektørudtalelse til bibliotekerne

Se alle omtaler af bogen her:

LEGETØJSTANKER


"I første klasse tog vi udgangspunkt i "Legetøjstanker". Mine varmeste anbefalinger. Billedmaterialet er dejligt finurligt og forundringsvækkende, og spillet fordrer saglig kommunikation i gruppen omkring placeringen af kortene under de abstrakte kategorier. Spillet er godt til at opøve argumentative såvel som mere almene samtalefærdigheder, som passer godt til en første klasse og hurra for at billederne fordrer, at fantasien bliver sat i spil. Det var en fornøjelse."
- Martin Kongshave, Giersings Realskole

Læs omtalen.
 



 

Materialer om venskab
(Samtale- og aktivitetskort, tankekort mm.)
 

"Afslutningsvis spurgte jeg, hvad de havde syntes om at være med, og alle svarede "SJOVT!!!""
- Pædagog i indskolingen, Vorrevangskolen, Aarhus

"Arbejdet med de filosofiske materialer har også givet børnenes sprog et skub fremad. Der er kommet nye begreber og flere fællesreferencer til."
- Børnehaveklasseleder, Aarhus

"Det giver børnene et andet fællesskab at have arbejdet med materialet. Nogle af børnene som fx ikke har lget så meget sammen før, har efterfølgende fået øjnene op fr hinanden i de mindre grupper og har knyttet nye bånd og er begyndt at lege mere sammen eller vælger oftere hinanden til i klassen."
- Klasselærer i indskolingen.

"Jeg har især nydt at kunne prioritere tiden til at lade børnene snakke og undre sig. At det var samtalen, der var i fokus og ikke så meget produktet. Det er en stor kvalitet i arbejdet med materialerne."
- Lærer i indskolingen.

 

Om kurser og uddannelsesforløb



Super kursus! Meget inspirerende og underholdende undervisere. Mange gode praksiseksempler, man nemt kan afprøve med børnene, bl.a. en helt ny indfaldsvinkel til læsning med børnene.
- Kursist, skolepædagog, Flensburg.
 
Emnet, fremlæggelserne og øvelserne har været meget spændende og dybdegående.
- Kursist, børnehavepædagog, Flensburg.
 
Jeg værdsætter især tankegangen, at undren i sig selv er værdifuld.
- Kursist, indskolingslærer, Flensburg.
 
Det var virkelig inspirerende at møde det her igen.
- Kursist, lærer på mellemtrinnet, Aarhus.
 
Kurset inspirerede mig i høj grad til at filosofere med mine elever... Jeg tænker at ville gøre brug af Rum for Undren's øvelser i min undervisning.
- Kursist, indskolingslærer, Beder.

 

Filosofi med børn i praksis



Det var en god dag med ideer, man kan arbejde videre med i klassen. Vi bruger allerede nogle af øvelserne, bl.a. Tankeleg, som vi snakker ud fra.
- Hanne Quistgaard, indskolingen, Elsted Skole.

Jeg elsker at lytte til og iagttage børnene og få dem til at uddybe udsagn, og vil med begejstring bruge den nye tilgang til filosofi.
- Indskolingslærer, Aarhus.

Tak for et dejligt besøg og samarbejde med jer. Vi oplevede, at det fungerede rigtig godt - og kunne høre på børnene, at de havde syntes det var sjovt at arbejde sammen.
- Marianne Madsen, Lungeforeningen.

 

omtale i medier



Anmeldelse af bogen "Filosofi i skolen. Undervisningens rum for undren": Undringsrum. Af lektor Ove Christensen, kulturkapellet.dk

Lektørudtalelse af bogen "Filosofi i skolen. Undervisningens rum for undren". Af Henrik Munch Jørgensen, DBC (tilgængelig på www.bibliotek.dk juni 2020).

Omtale af bogen "Filosofi i skolen. Undervisningens rum for undren": Filosofi i skolen. Asterisk, nr. 92, s. 21 (December 2019).

Anmeldelse af bogen "Filosofi i skolen. Undervisningens rum for undren": Så et dannelsesfrø. Af Alice Buchhave Nørlem i Fagbladet Folkeskolen (19. november 2019)

Omtale af bogen "Filosofi i skolen. Undervisningens rum for undren": Findes verden i sig selv? Findes tiden? Findes tallene? Af Bodil Christensen i Fagbladet Folkeskolen (23. oktober 2019).

Omtale i magasinet Børns Hverdag: Kan man være venner med en løve? Om et filosofiprojekt med udgangspunkt i Rum for Undren's materiale. Af Sanni Maria P. Korsgaard, Børns Hverdag, nr. 8 (s. 8-10) (december 2018).

I forlængelse af Rum for Undren's deltagelse i Makedonien, deltager David i endnu et TV-interview (Tid: 15:52-18:09). KRIK Plus (9. maj 2018).

David fra Rum for Undren deltager i TV-interview i Makedonien. TV Shenja (13. april 2018).

Rum for Undren deltager i tre dages filosofifestival, om omtales i den forbindelse i Makedoniens mest læste avis, Sloboden Pecat (5. april 2018).

Louise fra Rum for Undren interviewes i live-tv på TV2 News om filosofi i skolen (3. februar 2018).

Om Rum for Undren's workshops på Horsens biblioteker: Nu skal børnene undre sig og tænke tanker. Horsens Folkeblad (19. januar 2017).

Om Rum for Undren's workshops på Horsens biblioteker. En kiste med hemmeligheder. LokalAvisen (19. januar 2017).

Om Rum for Undren's workshops på Horsens biblioteker: Filosofiske tanker i børnehøjde. Horsens Folkeblad (10. januar 2017).

Om Rum for Undren's udstilling i Skanderborg Kulturhus: Udstilling skal få børn til at undre sig. Uge-Bladet Skanderborg (10. januar 2017).

Hillerød Bibliotekerne anbefaler samtalebogen "Kan man være venner med en løve?" som én af de ti bedste bøger: Bøger til sommerdage - vores 10 bedste (juni, 2016).

Rum for Undren deltager i Bogdag for Bette Lorte: Fusk, frækhed og filosofi for børn. Aarhus Stiftstidende (22. maj, 2016).

Workshop på DOKK1 i Århus: Rum til Undren. Inspiration til filosofiske samtaler med dit barn. Omtale DOKK1 (april 2016).

Udstilling på DOKK1 i Århus: Udstilling, der giver rum til undren. Omtale Aarhus Kommunes Biblioteker (april-maj 2016).

Lektørudtalelse
 af samtalebogen "Kan man være venner med en løve?" skrevet af Pia Gunilla Park (juni 2016)

Anmeldelse af samtalebogen "Kan man være venner med en løve?" Af Karen Mathilde Prins (maj 2016).

Anmeldelse af samtalebogen "Kan man være venner med en løve?": Sprogstimulering for de mindste. Af Heidi Friborg Christophersen i Fagbladet Folkeskolen (april 2016).

Rum for Undren nomineret til Iværksætterprisen 2015: Her er de 9 nominerede til Iværksætterprisen 2015. Aarhus Stiftstidende (10. marts 2015).

Rum for Undren nomineret til Iværksætterprisen 2015: Mød årets mest lovende iværksættere. Business Region Aarhus (marts 2015).

Rum for Undren holder oplæg i Pakhus 64: Livet og døden og alt det imellem. Magasinet Vink (9. februar 2015).