anmeldelser og OMTALE

Rum for Undren’s aktiviteter og udgivelser anmeldes og omtales løbende i forskellige medier. Vi får desuden meget respons på vores kurser og uddannelsesforløb fra især lærere, pædagoger, studerende og andre med interesse i filosofisk praksis.

Nedenfor har vi samlet et udpluk af disse.

OM KURSER OG UDDANNELSESFORLØB

“Super kursus! Meget inspirerende og underholdende undervisere. Mange gode praksiseksempler, man nemt kan afprøve med børnene, bl.a. en helt ny indfaldsvinkel til læsning med børnene.”
– Kursist, skolepædagog, Flensburg.

Kurset inspirerede mig i høj grad til at filosofere med mine elever… Og jeg vil helt klart gøre brug af Rum for Undren’s øvelser i min undervisning.”
– Kursist, indskolingslærer, Beder.

“Emnet, fremlæggelserne og øvelserne har været meget spændende og dybdegående.
– Kursist, børnehavepædagog, København.

“Jeg værdsætter især tankegangen, at undren i sig selv er værdifuld.
– Kursist, lærer, Aarhus.

 

FILOSOFI I SKOLEN. UNDERVISNINGENS RUM FOR UNDREN

“Klog klog bog får næsten anmelderen til at falde i svime. Hvor er det skønt”
– Alice Buchhave Nørlem, anmeldelse i Fagbladet Folkeskolen

“Det er en både velformuleret og meget velovervejet udgivelse, som klæder sin læser godt på til at kunne filosofere med børn.”
– Henrik Munch Jørgensen, lektørudtalelse, DBC

Se alle omtaler af bogen her:

  • Anmeldelse af Ove Christensen på kulturkapellet.dk (december 2019)
  • Anmeldelse af Alice Buchhave Nørlem i Fagbladet Folkeskolen (november 2019)
  • Omtale af Bodil Christensen i Fagbladet Folkeskolen (oktober 2019)
  • Lektørudtalelse (juni 2020).

KAN MAN VÆRE VENNER MED EN LØVE? SAMTALEBOG FOR SMÅ OG STORE FILOSOFFER

“Billederne er spændende at se på, og de mange spørgsmål fungerer rigtigt godt som startere på gode og dybe samtaler. Der er en fin balance mellem den nære hverdag og det mere fantastiske univers.”
– Pia Gunilla Park, lektørudtalelse til bibliotekerne

Se alle omtaler af bogen her:

LEGETØJSTANKER

“I første klasse tog vi udgangspunkt i “Legetøjstanker”. Mine varmeste anbefalinger. Billedmaterialet er dejligt finurligt og forundringsvækkende, og spillet fordrer saglig kommunikation i gruppen omkring placeringen af kortene under de abstrakte kategorier. Spillet er godt til at opøve argumentative såvel som mere almene samtalefærdigheder, som passer godt til en første klasse og hurra for at billederne fordrer, at fantasien bliver sat i spil. Det var en fornøjelse.”
– Martin Kongshave, Giersings Realskole

Læs omtalen.

 

OM TANKEKORT OG FORSKELLIGE SAMTALEKORT

Afslutningsvis spurgte jeg, hvad de havde syntes om at være med, og alle svarede “SJOVT!!!””
– Pædagog i indskolingen, Vorrevangskolen, Aarhus

“Arbejdet med de filosofiske materialer har også givet børnenes sprog et skub fremad. Der er kommet nye begreber og flere fællesreferencer til.”
– Børnehaveklasseleder, Aarhus

“Det giver børnene et andet fællesskab at have arbejdet med materialet. Nogle af børnene som fx ikke har leget så meget sammen før, har efterfølgende fået øjnene op for hinanden i de mindre grupper og har knyttet nye bånd og er begyndt at lege mere sammen eller vælger oftere hinanden til i klassen.”
– Klasselærer i indskolingen.

“Jeg har især nydt at kunne prioritere tiden til at lade børnene snakke og undre sig. At det var samtalen, der var i fokus og ikke så meget produktet. Det er en stor kvalitet i arbejdet med materialerne.”
– Lærer i indskolingen.