Omtale


Vi får løbende ny omtale af såvel vores materialer som kurser og forløb.
I det følgende ses et udpluk af disse.


Om materialerne



Legetøjstanker


"I første klasse tog vi udgangspunkt i "Legetøjstanker". Mine varmeste anbefalinger. Billedmaterialet er dejligt finurligt og forundringsvækkende, og spillet fordrer saglig kommunikation i gruppen omkring placeringen af kortene under de abstrakte kategorier. Spillet er godt til at opøve argumentative såvel som mere almene samtalefærdigheder, som passer godt til en første klasse og hurra for at billederne fordrer, at fantasien bliver sat i spil. Det var en fornøjelse."

- Martin Kongshave, Giersings Realskole
Læs omtalen her.






Tankekort


"Børnene oplever, at der er en særlig stemning i rummet, når vi har vores filosofiprojekt sammen. Et rum, hvor der bliver talt om andre emner end dem, man ellers taler om, hvor der blev lyttet til hinanden, stillet spørgsmål uden at der er rigtige og forkerte svar. Et rum, hvor man kan undre sig sammen, og hvor der er tid til at tænke sig om."

"Materialet er flot og gennemarbejdet. Illustrationerne er fabulerende med et humoristisk strejf, detaljerige og poetiske i deres udtryk, så der er masser at tale om. Rum for Undren's materialer var et rigtigt godt og inspirerende afsæt for projektet."


- Sanni Maria P. Korsgaard, Børns Hverdag.
Læs hele omtalen her.
 



Kan man være venner med en løve?
Samtalebog for små og store filosoffer


"Billederne er spændende at se på, og de mange spørgsmål fungerer rigtigt godt som startere på gode og dybe samtaler. Der er en fin balance mellem den nære hverdag og det mere fantastiske univers."

- Pia Gunilla Park, lektørudtalelse til bibliotekerne



Se alle omtaler af bogen her:
Lektørudtalelse af Pia Gunilla Park (juni 2016)
Anmeldelse af Karen Prins (maj 2016)
Anmeldelse af Heidi Friborg Christophersen i Fagbladet Folkeskolen (april 2016)
Omtale af S
anni Maria P. Korsgaard, Børns Hverdag (dec. 2018)



Temabilleder (A3)

"De 10 billeder er fantastiske. Vi har brugt dem til vores mellemtrin, hvor de er rigtig gode som udgangspunkt for filosofiske samtaler."

- Inge Vestergaard, Øster Snede Skole



 

Venskabsrummet og Sprogrummet
Digitale materialer


Jeg bliver så glad, når jeg hører om jeres materialer. Det er jo dér, det hele starter, også i de fag, som vi ellers normalt forbinder med eksakt viden.
- Lærer på melletrinnet, Frederiksbjerg Skole, Aarhus.

Afslutningsvis spurgte jeg, hvad de havde syntes om at være med og alle svarede “SJOVT!!!”
- Pædagog i indskolingen, Vorrevangsskolen, Aarhus

Arbejdet med Venskabsrummet har også givet sproget et skub fremad. Der er kommet nye begreber og flere fællesreferencer til.
- Børnehaveklasseleder, Aarhus


Det giver børnene et andet fællesskab at have arbejdet med Sprogrummet. Nogle af børnene som fx ikke har leget så meget sammen før, har efterfølgende fået øjnene op for hinanden i de mindre grupper og har knyttet nye bånd og er begyndt at lege mere sammen eller vælger oftere hinanden til i klassen.
- Klasselærer i indskolingen


Jeg har især nydt at kunne prioritere tiden til at lade børnene snakke og undre sig. At det var snakken, der var i fokus og ikke så meget produktet. Det er en stor kvalitet i arbejdet med Venskabsrummet.
- Lærer i indskolingen

 





 

Om kurser og workshops




 



 

Rum for Undren afholder forskellige kurser i filosofi med børn. Nedenfor er et udpluk af den respons, som deltagerne har givet efter et kursus.


- Super kursus! Meget inspirerende og underholdende undervisere. Mange gode praksiseksempler, man nemt kan afprøve med børnene, bl.a. en helt ny indfaldsvinkel til læsning med børnene.
Kursist, skolepædagog, Flensburg.

- Emnet, fremlæggelserne og øvelserne har været meget spændende og dybdegående.
Kursist, børnehavepædagog, Flensburg.

- Jeg elsker at lytte til og iagttage børnene og få dem til at uddybe udsagn, og vil med begejstring bruge den nye tilgang til filosofi.
Kursist, indskolingslærer, Aarhus.

- Jeg værdsætter især tankegangen, at undren i sig selv er værdifuld.
Kursist, indskolingslærer, Flensburg.

- Det var virkelig inspirerende at møde det her igen.
Kursist, lærer på mellemtrinnet, Aarhus.

- Kurset inspirerede mig i høj grad til at filosofere med mine elever... Jeg påtænker at gøre brug af Rum for Undren's øvelser i min undervisning.
Kursist, indskolingslærer, Beder.

 

Anbefalinger af filosofiske forløb i skoler

Rum for Undren gennemfører filosofiske undervisningsforløb rundt om på landet skoler.
Nedenfor er et udpluk af den respons, som læreren har givet efter et forløb i klassen.


Det var en god dag med ideer, man kan arbejde videre med i klassen.
V
i bruger allerede nogle af øvelserne, bl.a. Tankeleg, som vi snakker ud fra.
- Hanne Quistgaard, indskolingen, Elsted Skole.

Tak for et dejligt besøg og samarbejde med jer. Vi oplevede, at det fungerede rigtig godt - 
og kunne høre på børnene, at de havde syntes det var sjovt at arbejde sammen.
- Marianne Madsen, Lungeforeningen.