Anbefalinger


Nedenfor findes en oversigt over forskellige anbefalinger og anmeldelser af vores arbejde.




Anbefalinger af kurser i filosofi med børn

Rum for Undren afholder forskellige kurser i filosofi med børn. Nedenfor er et udpluk af den respons, som deltagerne har givet efter et kursus.


- Det var virkelig inspirerende at møde det her igen.
Jytte Rasmussen, indskolingen, Gammelgaardsskolen, Aarhus.


- Kurset inspirerede mig i høj grad til at filosofere med mine elever... Jeg påtænker at gøre brug af Rum for Undren's øvelser i min undervisning.
Marie Rønlev, indskolingen, Beder Skole.


Anbefalinger af undervisningsforløb

Rum for Undren gennemfører filosofiske undervisningsforløb rundt om på landet skoler. Nedenfor er et udpluk af den respons, som læreren har givet efter et forløb i klassen.

 


- Det var en god dag med ideer, man kan arbejde videre med i klassen. Vi bruger allerede nogle af øvelserne, bl.a. Tankeleg, som vi snakker ud fra.
Hanne Quistgaard, indskolingen, Elsted Skole.

- Tak for et dejligt besøg og samarbejde med jer. Vi oplevede, at det fungerede rigtig godt - og kunne høre på børnene, at de havde syntes det var sjovt at arbejde sammen.
Marianne Madsen, Lungeforeningen.



Anbefalinger af undervisningsmaterialer

Rum for Undren udvikler hele tiden nye undervisningsmaterialer, der kan understøtte og fremme filosofisk undren og samtale i arbejdet med børn og unge. Nedenfor er et udpluk af de tilbagemeldinger, vi har fået fra de voksne, som bruger vores materialer.
  

 


- Jeg bliver så glad, når jeg hører om jeres Venskabsrum.
Det er jo dér, det hele starter, også i de fag,
som vi ellers normalt 
forbinder med eksakt viden.
Lærer på melletrinnet, Frederiksbjerg Skole, Aarhus.

...
 
Afslutningsvis spurgte jeg, hvad de havde syntes om
at være med 
og alle svarede “SJOVT!!!”
Pædagog i indskolingen, Vorrevangsskolen, Aarhus

...
 
Arbejdet med Venskabsrummet har også givet
sproget et skub fremad. 
Der er kommet nye begreber
og flere fællesreferencer til.
Børnehaveklasseleder, Aarhus

...
 
- Det giver børnene et (andet) fællesskab
at have arbejdet med Sprogrummet.


Nogle af børnene som fx ikke har leget så meget
sammen før,
 har efterfølgende fået øjnene op for hinanden
i de mindre grupper 
og har knyttet nye bånd
og er begyndt at lege mere sammen
eller 
vælger oftere hinanden til i klassen.
Klasselærer i indskolingen
 
...
 
- Jeg har især nydt at kunne prioritere tiden
til at lade børnene 
snakke og undre sig.
At det var snakken, der var i fokus 
og ikke så
meget produktet. Det er en stor kvalitet i

arbejdet med Venskabsrummet.
Lærer i indskolingen

 


Anbefalinger af vandreudstilling

Rum for Undren tilbyder gratis udlån af den filosofiske vandreudstilling "Ti rum til undren". Nedenfor ses de første tilbagemeldinger på udstillingen.


- Mange tak for vandreudstillingen "Ti rum til undren". Den er fantastisk. Vi har den i brug for vores mellemtrin, hvor den er rigtig god som udgangspunkt for filosofiske samtaler.

Inge Vestergaard, Øster Snede Skole

 

Anmeldelser


Rum for Undren udgiver løbende nye bøger og andet, som bliver anmeldt i fagblade og presse. Nedenfor er en samlet liste over de foreløbige anmeldelser.
 


Lho Høiris & Louise Nabe-Nielsen (2016): Kan man være venner med en løve? Samtalebog for små og store filosoffer.
Lho Høiris & Louise nabe-Nielsen (2016): Kan man være venner med en løve? Vejledning.

  

Lektørudtalelse af Pia Gunilla Park (juni 2016)
Anmeldelse af Karen Prins (maj 2016)
Anmeldelse af Heidi Friborg Christophersen i Fagbladet Folkeskolen (april 2016)